KEBEBASAN BERFIKIR-ENZO KANEDA

KEBEBASAN BERFIKIR-ENZO KANEDA
Anda Berada Dalam Jajahan Takluk Kerajaan Pelangi Dibawah Pimpinan Laksamana Pelangi Dinaungi Enzo Kaneda-Pemerintah

Isnin, 19 September 2011

LIFE IS A PROBLEMM...???

LIFE IS A PROBLEMM...???
             Masalah = complication, problem, question, trouble.

Setiap orang mempunyai masalah. Hanya kadang-kadang masalah dapat dianggap menjadi tidak masalah selagi masih berada dalam kawalan kita. Maka masalah adalah sesuatu yang di luar kawalan kita. Sesuatu yang tidak kita inginkan bukan bererti akan menjadi masalah kepada kita.
Hal ini tergantung kepada pola pikir kita, apakah kita menganggapnya sebagai masalah atau sebagai peluang maupun tentangan.
Yang harus dibentuk adalah mindset kita. Masalah adalah untuk mendewasakan atau mematangkan kita. Masalah juga sebagai pembelajaran buat kita, juga sebagai stresor agar kita mampu berpikir kritis, hati-hati, dan dinamik.

                         Definasi Masalah di antaranya;

Masalah – suatu suasana, perbuatan manusia dan kejadian yang mengakibatkan kesan tidak selesa kepada 3 elemen utama kejadian manusia iaitu fikiran, perasaan dan jasad.
Contoh suasana, perbuatan manusia dan kejadian – iklim,cuaca,kesilapan manusia,kesalahan manusia,wabak penyakit,bencana alam dsbgnya.
Contoh kesan tidak selesa kepada :
Fikiran
  • Lupa,lalai,bingung,keliru,kusut dsbgnya.
Perasaan
  • Benci,sakit hati,bimbang,sedih,marah,kecewa,bosan,takut,risau,malu dsbgnya.
Jasad
  • Sakit,pedih,penat,ngantuk,lapar,dahaga dsbgnya.
    * PERUBAHAN – boleh juga menyebabkan kesan tidak selesa.
Antara sebab masalah tak selesai atau bertambah kusut..
"Most people spend more time and energy going around problems than in trying to solve them "
 masalah mematangkan dan memaniskan hidup kalau bersabar dan berusaha mencari jalan penyelesaian tetapi menjadi bala sekiranya asyik merungut dan tiada usaha mencari penyelesaian...
ZON SELESA


“seseorang atau sesuatu yang berlindung dalam sesuatu area atau kawasan baik dari segi fizikal mahupun spiritual dan emosi”
Sebenarnya, teori ini merujuk kepada fikiran dan tingkah laku seseorang manusia sebenarnya. Kebanyakkan manusia mempunyai perangai sebegini. Mereka sentiasa berlindung di ‘zon selesa’ dan tidak mahu berubah. Sebenarnya, zon selesa @ selamat itu sendiri tidak akan jadi ’selamat’ jika terlalu lama ‘tinggal’ di kawasan sedemikian. Ini kerana, masa sentiasa berubah dan zon itu tidak mungkin akan dapat mengejar masa yang berlalu pantas.

Berlindung terlalu lama di zon selesa sebenarnya bermaksud “tidak mahu berubah seiring masa dan sering beranggapan mereka sentiasa betul dan benar padahal mereka salah dari segenap segi”
Jadi, di sini kita dapat saksikan bahawa masa semakin pantas dan kita seperti di hambat dek teknologi serta arus ketamadunan. Jika kita masih berada di zon selesa, dan tidak mahu keluar dari kepompong itu, ucaplah selamat tinggal pada dunia kerana anda mungkin tidak akan mengejarnya lagi.
Akhir kata, untuk berlindung di zon selesa @ selamat yang baru dan meninggalkan zon selesa yang lama ini, lakukanlah impian anda tapi selaraskanlah dengan ilmu dan peristiwa masa depan yang sungguh banyak di tawarkan. Jangan risau mengenai perang sebelum itu. Itulah perang mereka yang mempertahankan zon selamat lama yang bakal musnah. Dek kerana keengganan mereka, ramai yang menjadi mangsa. Jadi, janganlah risau tentang itu. Bagi mereka yang sudah ‘nampak’ masa depan, teruskan usaha anda dan semoga berjaya. InsyaALLAH.
  • Orang Awam Melarikan Diri Dari Masalah, Orang Yang Bijaksana Mengutip Masalah.
  • Jika seseorang ditimpa Masalah, Seseorang yang lain akan mendapat Peluang!.
  • Tiada masalah maka anda bukanlah manusia....
  • Masalah itu dari faktor luar dan dari dalam diri sendiri.
  • masalah yg paling besar adalah tiada masalah
  • masalah yg paling besar juga ialah tidak mengenal tujuan utama manusia dijadikan
AlQuran : tidak Aku jadikan jin & manusia kecuali utk beribadat akan daku

"Problem is a challange in life but problems are a problem that need to be solved....

Sebab itulah perlu ditegaskan, " what happened to you is not as important as what happen IN YOU." Jadikan apa saja masalah sebagai normal dalam kehidupan, maka akan terlerailah rasa ia adalah sebagai yang membebankan.

Jangan jadi seperti bangau..
Bangau oh bangau, mengapa engkau kurus?
Macamana aku tak kurus, ikan tak mahu timbul
Ikan oh ikan, mengapa tak mahu timbul?
Macamana aku tak timbul, rumput panjang sangat
Rumput oh rumput………….

Masalah Komunikasi (selingan)

Seorang makcik dari Kelantan telah sampai ke Hospital Besar Ipoh utk.menziarah saudaranya yg.cedera parah dalam satu kemalangan ngeri.
Sebaik jer sampai ke Wad Kecemasan;
Makcik: Puwe Misi, Makcik tumpey tanyo, mana dio Wad Kecemase..??? (kecemasan kecek kelate)
Jururawat: Maaf Makcik.. di sini tak ada Wad Kencing Masam,yg.ada hanya Wad Kencing Manis jerk.(dgn.muka poyo)
Makcik: .. .. .. (mengaru kapla yg.tak gatai)


Pujuk diri dengan Firman Allah ini:
( وَمَآ أَصَـٰبَڪُم مِّن مُّصِيبَةٍ۬ فَبِمَا كَسَبَتۡ أَيۡدِيكُمۡ وَيَعۡفُواْ عَن كَثِيرٍ۬ (٣٠

yang maksudnya:

"Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana) maka ia adalah disebabkan oleh apa yang kamu lakukan (perbuatan salah dan berdosa) dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian daripada dosa kamu." (Surah Asy-Syura: ayat 30).

[Tafsir PIMPINAN AR-RAHMAN kepada Pengertian Al-Qur’an, Bahagian Hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri, Kuala Lumpur, 1995, Cetakan [ke-6, hal. 1292].

Most people spend more time and energy going around problems than in trying to solve them.


Masalah akan selesai bila anda fokus pada penyelesaian masalah. Kebanyakan daripada kita tidak tahu cara minda separa sedar bekerja. Kesannya, hidup kita seperti dikawal oleh fungsi ‘auto-pilot’ – kitaran hidup kita sama saja setiap hari. Kita mengalami masalah yang sama setiap hari, kita melalui situasi-situasi sama setiap hari.
Untuk kita merubah diri ke tahap yang lebih baik, kita perlu memahami bagaimana untuk mengawal minda separa sedar supaya dengan itu kita dapat mengawal hidup kita. Maksudnya, kita boleh memunculkan situasi-situasi yang kita mahukan, kita boleh mencapai apa saja yang kita nakkan bergantung pada kemahuan kita.


Ramai orang suka memikirkan masalah juga menggambarkan masalah. Masalah adalah gambaran minda yang kecil sebab masalah ada situasi yang kecil, berlaku di masa sekarang (bukan di masa hadapan).


Kita tak nak masalah muncul dalam hidup kita. Tapi, kita selalu berfikir tentang masalah, memikirkan masalah dan meratapi betapa malangnya hidup kita sebab dirundum masalah.


Masalah yang muncul dalam hidup kita sebenarnya berpunca dari fikiran kita sendiri, jadi kita kena bertanggungjawap atas segala kesilapan dan permasalahan yang dah berlaku.


Fikirkan cara bagaimana nak menyelesaikan masalah. Masalah akan selesai di saat Anda mulai fikirkan cara penyelesaiannya, bukan memikir masalah tu sendiri. Itu lebih baik dari asyik memikir masalah.


  Berpikir Secara Mendalam
Banyak yang beranggapan bahawa untuk "berpikir secara mendalam", seseorang perlu memegang kepala dengan kedua telapak tangannya, dan menyendiri di sebuah ruangan yang sunyi, jauh dari keramaian dan segala urusan yang ada. Sungguh, mereka telah menganggap "berpikir secara mendalam" sebagai sesuatu yang memberatkan dan menyusahkan. Mereka berkesimpulan bahawa pekerjaan ini hanyalah untuk kalangan "filosof".
Padahal, sebagaimana telah disebutkan dalam pendahuluan, Allah mewajibkan manusia untuk berpikir secara mendalam atau merenung. Allah berfirman bahwa Al-Qur'an diturunkan kepada manusia untuk dipikirkan atau direnungkan:
"Ini adalah sebuah kitab yang Kami turunkan kepadamu, penuh dengan berkah supaya mereka memperhatikan (merenungkan) ayat-ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang-orang yang mempunyai pikiran" (QS. Shaad, 38: 29).

Yang ditekankan di sini adalah bahawa setiap orang hendaknya berusaha secara ikhlas sekuat tenaga dalam meningkatkan kemampuan dan kedalaman berpikir.

Kita merasa malas untuk meninggalkan kehidupan lama yang ‘selesa’.
Selesa di sini bermaksud kurang berusaha untuk akhirat, melakukan ibadah secara minima. Merasa cukup pula dengan apa yang telah dilakukan dalam hidup kerana beralasan yang kita ini umat akhir zaman yang serba lemah.


Sedangkan masa kita di dunia ini amatlah singkat, jarak antara kewafatan Baginda dengan kita amatlah jauh di mana di antara jarak itu pula penuh dengan fitnah dan pancaroba yang bukan sedikit. Tiada jalan lain untuk ‘kembali’ kecuali berusaha mendekatiNya dengan sebenar-benar jalan...

Musibah atau ujian merupakan fitrah dalam kehidupan. Hanya orang-orang yang mati sahaja tidak diuji.
Sekiranya penyudah hidup mereka baik, maka baiknya kehidupan mereka selepas mati.
Sebaliknya, mereka akan diazab dan diseksa. Semoga Allah memberi kita kehidupan yang bermanfaat dan kesudahan hidup yang baik.


Masalah boleh menolak atau memotivasikan individu untuk bergerak ke hadapan (dari aspek pemikiran & tindakan) yang boleh memberi jalan penyelesaian. contoh yang patut kita insafi...Tabiat yang luar biasa sang semut;

1.Berjamaah

2.Tertib & Sistematik

3.Tekun

4.Taat

5.Istiqomah

Semut tidak pernah menyerah kalah. Bila ada sesuatu menghalang dan berusaha menghentikan langkah mereka, mereka selalu akan mencari pelbagai jalan lain. Mereka akan memanjat ke atas, menerobos kebawah atau mengelilinginya. Mereka terus mencari jalan keluar untuk menuju tujuan/matlamat
Sebagai seorang Islam dan beriman kepada Allah akan menerima semua yang tidak disukai oleh dirinya itu sebagai ujian tuhan.
Namun sejauh mana kita faham dan melihat ujian-ujian itu dari kehendak tuhan.Bagaimana kita dapat bersikap baik sangka kepada tuhan yang mendatangkan ujian dan kita benar-benar redha apa yang terjadi.

 Mampukah kita tersenyum dan tanpa rungutan,sejauh mana kita dapat bersabar sehingga masaalah itu diganti dengan keamanan,kebahagian dan kembali diri dalam keadaan sukacita serta gembira.
"Sungguh menakjubkan perilaku orang mukmin. Semua keadaan adalah baik baginya. Jika beroleh kesenangan dia bersyukur, yang demikian itu adalah baik baginya; dan jika dia ditimpa kesusahan, dia bersabar, dan yang demikian itu adalah baik baginya. Perilaku seperti itu hanya ada pada diri seorang mukmin." (HR Muslim dan Ahmad)

Kita tahu akan makna “Dari tuhan ia datang, kepadanya jua ia kembali” dan kita tahu makna kalam “Tiada daya upaya melainkan izin Allah”.dan erti berserah diri, redha, sabar serta berusaha.
Bagaimana kita mampu mempraktik ajaran-ajaran tuhan ini dalam menghadapi apa jua masalah. Amalan ini hanya mampu dilakukan kepada mereka yang YAKIN dengan janji Allah. Banyak janji-janji Allah dinyatakan kepada mereka yang sanggup sabar, baik sangka, redha, pasrah dan tidak putus asa dalam berharap pertolongan Allah.

"Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan," (Alam Nasyrah: 5-6).

Akan tetapi ramai sekali yang begitu mudah berputus asa serta asyik merunggut menyalahkan pihak lain daripada memikirkan cara menangani masalah dan ujian itu.
Walaupun masalah itu tidak dapat diatasi, mereka harus menerimanya dengan reda dan yakin pasti ada hikmah tersembunyi di sebalik peristiwa pahit itu.


Siapa yg.tak risau dan gelisah bila duduk dalam permasalahan. Namun jiwa yang telah memahami akan tenang dan jasadnya terus bertenaga membawa usaha.Hati terus menaruh harapan dan yakin dengan janji tuhan.

APabila mengingati tuhan dalam keadaan bermasalah pastinya mempunyi banyak hikmah dan terbuka pelbagai petunjuk.
Maka itu belajarlah mencari masalah orang dan suka menolong orang bermasalah,... sebelum Allah mendatangkan masalah untuk diri sendiri.

Banyak orang bersikap pentingkan diri sendiri dan tak ambil kisah kesusahan orang lain.Kerana ia tak suka dengan masalah. Jesteru itu Allah berikan ia masalah.

Tentang masalah ne kita boleh ketogerikan kepada 4 perkara.

1.Masalah dengan harta benda.

2.Masalah dengan manusia.

3.Masalah dengan diri sendiri.

4.Masalah dengan Tuhan.

Penentuan Masalah Sebenar:

– Memahami masalah yang timbul, mentafsir dan seterusnya menentukan masalah sebenar atau situasi utama.
– Mengumpul maklumat atau data yang relevan dengan permasalahan melalui temubual, pemerhatian serta kajian lanjut.

Menentukan kejelasan permasalahan;
• Apakah masalah tersebut?

• Sejauh manakah ia mengganggu emosi & pemikiran?

• Bagaimanakah konteks keseriusan masalah tersebut dalam kehidupan seharian?

• Apakah punca masalah tersebut?

• Apakah tindakan yang pernah diambil & apakah hasil dari tindakan tersebut?

Sememangnya masalah itu terjadi dengan asbab. Asbab diri sendiri atau pun kerana orang lain.Kedua-duanya tidak perlu dipertikaikan dan dipersoalkan.Tidak ada kata-kata hairan kenapa dan mengapa dan apakah serta bila.

Kita jangan merasakan bila mana amalan kita telah baik dan berusaha mendekati tuhan,maka terkecualilah kita dari ujian-ujian.Sesungguhnya ujian-ujian itu adalah tangga kepada kita untuk naik kehadratnya.Semakin banyak ujian yang berjaya ditempuhi dengan sifat-sifat terpuji maka semakin hampir kita kepadaNya.

Sehinggalah kita tidak memilih tentang apa ujian yang datang semuanya adalah sama. Kerana setiap ujian itu telah Allah pilih mengikut kemampuan penanggungnya.Sedangkan manusia telah merasakan sangat berat dan menderita.

Allah berfirman, bermaksud: "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." ( 286, Surah al-Baqarah)

Kemahiran Menyelesaikan Masalah

Menyelesaikan masalah adalah satu proses mental untuk mengatasi halangan yang sedang dihadapi berdasarkan tujuan tertentu.

Menyelesaikan sesuatu masalah boleh menjadi cabaran kepada seseorang. Kejayaan dalam menyelesaikan masalah akan menimbulkan keseronokan.

Kita akan bersungguh-sungguh menyelesaikan masalah sekiranya kita mula rasa terdesak untuk menangani keadaan yang tidak menyenangkan.

Penyelesaian terbaik ialah penyelesaian yang telah mengambil kira kesemua kesan akibatnya. Apabila terdapat banyak kesan negatif, maka pilihan itu hendak dipertimbangkan semula ataupun ditolak.

Apabila anda berada dalam situasi berikut, adakah anda berfikir untuk membuat keputusan atau menyelesaikan masalah?

Sebenarnya, kemahiran berfikir membuat keputusan berkait rapat dengan menyelesaikan masalah.

Objektif menyelesaikan masalah:

  • Membuat penyelesaian yang terbaik
  • Mempertimbangkan banyak pilihan untuk membolehkan kita bertindak dengan bijak setelah memikirkan banyak pilihan dan kesan akibatnya.

Kemahiran Membuat Keputusan

Membuat keputusan ialah satu proses mental di mana seseorang itu bertindak untuk memilih satu pilihan yang terbaik daripada beberapa pilihan yang ada berdasarkan tujuan dan kriteria tertentu.
Andaikan anda sebagai ketua jabatan yang berhasrat hendak membuat keputusan sama ada hendak memecat pekerja anda ataupun tidak. Sekiranya anda hendak membuat keputusan yang bijak, berhikmah, dan sukar dipertikaikan, apakah yang anda mesti lakukan?

Tentulah anda hendak mengelak daripada membuat keputusan yang merugikan. Justeru, anda tidaklah boleh berfikir secara terburu-buru. Anda kenalah menggunakan sumber maklumat yang berasas serta mempertimbangkan pelbagai pilihan untuk mencari pilihan yang terbaik.

Maka anda perlulah rasional, sabar, berfikir panjang, dan mendalam supaya keputusan yang anda buat itu tekal, kekal, dan muktamad tanpa sebarang keraguan dan kerugian.

________________________________________
Berfikiran terbuka dan berpandangan jauh dalam merancang strategi juga memainkan peranan yang amat penting dalam setiap proses penyelesaian masalah.

Syaidina Ali ada berkata; “Suatu kebatilan yang tersusun akan dapat mengalahkan kebenaran yang tidak tersusun”.
Melalui hadis tersebut bolehlah disimpulkan bahawa teknik dan strategi yang mantap dan tersusun sangatlah penting sekiranya kita menginginkan kejayaan. Tetapi harus diingatkan bahawa sebaik mana pun perancangan kita, jangan pernah lupa pada perancangan Yang Esa kerana sesungguhnya Allah adalah sabaik-baik perancang.
Kita juga hendaklah sentiasa yakin dengan bantuan dan janji-janji yang telah disebutkan oleh Allah. Jangan sekali-kali meragui janji Allah kerana sesunggunnya Allah tidak akan pernah mengingkari janjiNya. Justeru, sebagai orang islam yang beriman kepada Allah, kita mestilah sentiasa berdoa dan bertawakal kepda Allah kerana segala perkara yang berlaku kepada diri kita mahupun orang lain telah ditakdirkan oleh Allah.
Oleh itu, bersyukurlah dengan nikmat dan ujian Allah yang diturunkan kepada hambanya yang beriman. Firman Allah:

“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya engkau (Wahai Muhammmad) tentangKu, (maka jawablah) sesungguhnya Aku ini hampir, Aku menjawab seruan sesiapa yang berdoa kepadaKu apabila dia berdoa. Maka hendaklah dia menyahut seruan (menunaikan perintahKu) dan beriman kepadaKu mudah-mudah mereka selalu berada di atas petunjuk”

Beberapa minggu lepas aku ada berbicara dengan ayahku tentang sikap, karenah dan ragam manusia yang bermacam jenis gaya dan cara.

Kekadang ada di antara kita yang terlalu mudah nampak keburukan insan lain daripada keburukan diri sendiri.
Aku pernah menghadapi kritikan yang negatif, dan aku dianggap seorang yang berfikiran sempit apabila aku memberikan komen yang agak keras terhadap industri hiburan berkiblatkan barat.

Aku mengaku mungkin selama ini pendekatan yang aku gunakan untuk menegur kesilapan orang lain agak kenservatif sehingga membuatkan ada insan lain yang terguris hati.
Oleh itu mengikut keadaan masyarakat kini yang mudah terpengaruh dengan budaya hedonisma, aku harus menegur golongan seperti mereka dengan cara tidak langsung dan pendekatan yang bil hikmah(bijaksana).
Tetapi ada sesuatu yang menarik perhatian aku, apabila ada kenyataan negatif seseorang yang membuat aku keliru hingga tidak tahu hendak mengkategorikan kenyataan tersebut sama ada sekadar komen biasa atau pun kritikan untuk cari gaduh.
Perkara itu timbul hanya kerana apabila aku menyebut tentang pentingnya berendah hati, lantas dia berkata dengan nada yang berbunyi,
"Jika 'ilmu tasawuf kita tinggi pasti kita akan menjadi insan yang berendah hati, namun dalam masa yang sama juga kita tidak boleh menyakiti hati dan perasaan orang lain"

Namun aku melihat kritikan mahu komen tersebut dari sudut yang positif. Dan aku menganggap ia adalah hal remeh temeh yang tidak seharusnya diperbesarkan.

Kerana aku paling tidak gemar membesar-besarkan hal remeh temeh.
"Small mind people always talk about people. Middle mind always talk about items. High level mind always talk about ideas"

Lagi pun mungkin ada kebenarannya apa yang mereka lemparkan kepadaku itu. Justeru itu semasa dalam perbualan antara aku dan ayah, ayah menasihatiku dengan berkata,
"Sabarlah apabila kita dikritik atau dikutuk, biarkan sahaja".
"Kekadang ada orang tidak nampak kekurangan mereka sendiri, malahan lebih gemar nampak kekurangan insan lain."
Seperti kata Dr. Abu Hassan Hasbullah yang juga pengasas Zentrum Future Studies,
"Jadikan teguran itu suatu budaya, teguran itu adalah seni".
Lantaran dari itu ayah turut berkongsi sebuah tip untuk mengenali diri yang beliau pernah pelajari suatu ketika dahulu.
Dan kata ayah,
"Inilah konsep mudah muhasabah diri yang dinamakan 'Tingkap Jauhari', yang kebanyakkan manusia tidak mengamalkannya".

K.T. = Kita tahu dan orang lain pun tahu tentang kelemahan, kekurangan, kelebihan, kebaikan dan keburukan yang ada pada diri kita.
K-T = Kita tidak tahu tetapi orang lain tahu tentang kelemahan, kekurangan, kelebihan, kebaikan dan keburukan yang ada pada diri kita.
T.K. = Kita tahu tetapi orang lain tidak tahu tentang kelemahan, kekurangan, kelebihan, kebaikan dan keburukan yang ada pada diri kita.
T-K = Kita tidak tahu dan orang lain pun tidak tahu tentang kelemahan, kekurangan, kelebihan, kebaikan dan keburukan yang ada pada diri kita. Tetapi hanya Allah sahajalah Yang Maha Mengetahuinya.

Semenjak dari itu, aku cuba mengamalkan konsep 'Tingkap Jauhari' yang ayah ajarkan. Dan aku tidak pernah mengsia-siakannya. Ternyata ianya benar-benar berkesan.
Semenjak dari itu, ianya membuatkan aku berasa mampu menghadapi apa jua kritikan dalam keadaan tenang dan sabar. Serta menjadikan aku insan yang mudah menghormati pendapat orang lain.

Oleh itu mengapa tidak anda cuba mempraktikkan konsep 'Tingkap Jauhari' dalam proses untuk mengenali diri.

Aku berpendapat, seandainya seluruh masyarakat Muslim mengamalkannya, pasti kita semua dapat hidup dalam keadaan harmoni dan lebih berakhlak mulia.
Seterusnya ummah akan terselamat dari segala bentuk perpecahan yang semakin meruncing sekarang ini. Dan dunia Islam akan lebih indah, bersih dari segala kemungkaran, korupsi, pecah amanah dan sebagainya. Maka ummah akan hidup dalam aman dan makmur.

Kesimpulannya, satu perkara yang kita harus ingat, yang mengetahui segala-segalanya tentang diri kita kita secara mutlak hanyalah ALLAH S.W.T.

Firman Allah S.W.T di dalam ayat 65, Surah An-Naml:

"Katakanlah lagi: Tiada sesiapapun di langit dan di bumi yang mengetahui perkara yang ghaib melainkan Allah! Dan tiadalah mereka menyedari bilakah masing-masing akan dibangkitkan hidup semula (sesudah mati)."

4 PUNCA HIDUP MANUSIA TIDAK TENTERAM

Apa yang Al Quran bentangkan mengenai jiwa manusia yang selalu berkeluh kesah dan tidak pernah rasa cukup. Pelbagai permasalahan kita berpunca daripada empat perkara:

1. Kita hanya memandang dan menginginkan apa yang ada pada tangan orang lain. Kita tidak nampak atau lupakan nikmat di dalam genggaman kita. Walhal, Allah telah berikan kepada kita. Oleh itu kita tidak rasakan "keseronokan" atau terasa nikmat dengan pemberian itu.

2. Kita terlalu banyak "komplen" dan komen (mengadu) dan mengeluh serta menyalahkan keadaan sehingga kepada permasalahan sekecil-kecilnya dalam kehidupan dunia ini. Tetapi, kita sering lupa kesusahan dan penderitaan sebenar yang bakal kita hadapi di akhirat kelak.

3. Kita terlalu mengejar kemewahan, kemegahan dan glamor kehidupan sehingga melupakan tujuan hidup kita sebenarnya. Inilah sebenar ujian hidup yang kadang kala kita rasakan amat memeritkan untuk dihindari, pada hal kita tahu ganjarannya adalah syurga daripada Allah.

4. Kita selalu menganggap kehidupan di dunia ini untuk hidup selama-lamanya. Oleh itu, kita menghabiskan seluruh sumber dalam diri semata-mata untuk membina pengaruh, mengumpul harta dan kemasyhuran diri seolah-olah "kematian" itu untuk orang lain, bukan untuk kita. Kita lupa semua kejadian akan mati dan walhal akhirat adalah kehidupan abadi.

Oleh itu, dari sekarang kita hentikan perangai suka berkeluh kesah. Kita hargailah kehidupan ini. Kita jalani kehidupan sebagai khalifah Allah, melakukan yang makruf, melarang perkara yang mungkar. Kita syukuri nikmat yang ada dan panjangkan nikmat ini kepada orang lain dengan memberikan khidmat menolong dan memudahkan kehidupan orang lain.

Pernah suatu ketika Saidina Ali ditanya oleh seorang lelaki:
"Jika diberikan pilihan, mana satukah yang kamu pilih?, kehidupan di dunia atau mati? Jawapan baginda memeranjatkan lelaki itu: "Saya akan pilih kehidupan di dunia, melalui perjuangan dalam kehidupan ini, saya mendapat bekalan untuk mencapai keredaan Allah di akhirat kelak."
Moga seluruh perjalanan hidup kita diredhai dan dirahmati oleh Allah.
Apa guna hidup seorang hamba tanpa keredhaan penciptaNYA. Bolehkah kita lari daripada masalah?
• Mengikut lumrah hidup – tidak mungkin
• Beberapa ayat Al Quran tentang masalah

Be sure We shall test you with something of fear
and hunger some loss in good or lives or the
fruits (of your toil) but give glad tidings to those
who patiently persevere (2:155)

It is He who made you trustees on the earth,
and exalted some in rank over others in order to
try you by what He has given you (6:165)

Nabi saw bersabda: "Sabar yang bernilai tinggi adalah bertabah hati pada permulaan datangnya musibah."



rujukan..tranungkite.net












































































































































































































Tiada ulasan:

Catat Ulasan